vippi 28.01.2019 10.00
Kaupan peruminen ei olekaan ihan itsestäänselvyys eikä suinkaan ensimmäinen vaihtoehto, jos ostaja tuleekin katumapäälle. Kaupan peruminen ja tuotteen palauttaminen onnistuu vain joissakin tapauksissa ja omista oikeuksistaan kannattaakin ottaa selvää ennen kaupan tekemistä.
Mutta vikaostosten selvittämiseen on myös muita vaihtoehtoja. Olemme koonneet nämä sekä kaupan perumisen ehdot pieneksi oppaaksi.
Se, mitä moni ei mieti, on että ostaminen on sopimuksen solmimista. Myyjä ja ostaja tekevät sopimuksen tuotteen vaihtamisesta rahalliseen korvaukseen. Eikä sopimusta voi kumpikaan osapuoli omatoimisesti ja yksinvaltaisesti purkaa eli kauppaa ei voi noin vain perua.
Myös silloin kun tuote on viallinen, ei ostajalla ole ensisijaisesti oikeutta kaupan perumiseen tai purkuun. Myyjällä on toki velvollisuus pyrkiä korvaamaan viallinen tuote, mutta ensimmäinen vaihtoehto tässä tapauksessa on tuotteen korjaaminen (jos se on mahdollista) tai tuotteen vaihtaminen virheettömään vastaavaan tuotteeseen.
Mutta sillä on merkitystä, mistä tuotteen ostaa. Jos ostos on tehty niin sanotussa kivijalkakaupassa, yllä olevat säännöt pitävät paikkansa. Jos taas on shoppailtu verkkokaupassa, on säännöstö erilainen. Verkkokauppa kuuluu etämyynti-nimikkeen alle, mikä tarkoittaa sitä, että kauppaan pätee 14 vuorokauden peruutusoikeus. Ja tämä pätee kaikkeen kauppaan, joten myös lainoilla eli myös Vipin lainatuotteilla on peruutusoikeus.
Joitakin rajoituksia on olemassa myös tähän sääntöön, joten kannattaa olla tarkkana myös verkkokaupoissa shoppaillessa. Pääsääntö: lue aina sopimusehdot hyvin.
Etämyynnissä siis toimii (lähes) aina vaihto- ja palautusoikeus. Muutoin tätä oikeutta ostajalle ei pääsääntöisesti ole.
Yritys voi kuitenkin myöntää joko vaihto- tai palautusoikeuden tai molemmat. Moni yritys näin tekeekin ja yleensä tästä on maininta ihan kaupan kuitissa. Tekstissä on yleensä eriteltynä myös tämän oikeuden aikarajoitus, joka on tavallisesti jotain 7 - 30 vuorokauden väliltä.
Kuitti kannattaakin aina säästää, sillä se on ainoa tapa, jolla ostaja voi omatoimisesti todentaa ostopäivän. Eli mieti seuraavan kerran kun huikkaat “en tarvitse kuittia, kiitos”.
Kaupan peruminen myyjän toimesta. Myyjä voi perua kaupan, mikäli ostaja laiminlyö maksuvelvoitteensa. Jos ostaja siis jättää tuotteen kokonaan maksamatta tai osittain maksamatta, on myyjällä oikeus perua ja purkaa kauppa.
Kaupan peruminen ostajan toimesta. Kaupan perumisesta on aina viipymättä ilmoitettava myyjälle joko siihen varatulla lomakkeella tai puhelimitse. Myös tuote, jonka osto peruutetaan, on palautettava myyjälle viipymättä. Tuotteen hakematta jättäminen ei enää nykyään käy automaattisesti kaupan peruuttamisilmoituksena.
Osa tuotteista tai palveluista ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niiden peruuttaminen onnistu lainkaan. Esimerkiksi sellaiset tuotteet, jotka on valmistettu asiakkaan pyynnöstä tai joita on muokattu erityisten toiveiden mukaisesti.
Pääsääntöisesti näiden tuotteiden ostoa ei voi peruuttaa:
Jos olet ostajana epävarma kaupan kohteesta, voi myyjälle tai yritykselle ehdottaa avokauppaa. Se toimii hyvänä vaihtoehtona, jos yrityksellä ei ole tarjolla vaihto- tai peruutusoikeutta tuotteilleen.
Se toimii samoin kuin kaupan peruminen tai tuotteen vaihtaminen. Eli kuittiin tai muuhun ostotositteeseen kirjataan tieto avokaupasta ja miten kauan palautus- tai vaihto-oikeus on voimassa. Kun tieto avokaupasta on kirjattu asianmukaisesti, ei myyjä voi purkaa avokauppasopimusta ja kieltäytyä vastaanottamasta tuotetta.