09.10.2018 13.21

Mitkä ovat lentomatkustajan oikeudet? Tarkista tästä!

Aina kaikki ei suju lomallakaan kuin tanssi, joten kun jotain menee pieleen, tunnistatko esimerkiksi lentomatkustajan oikeudet?

Joissakin tilanteissa lennon myöhästymisen korvaus on korvaava lento. Toisissa tilanteissa korvaus lennon myöhästymisestä on rahallinen. Tutustu oikeuksiisi ja opi toimimaan ongelmatilanteissa oikein.

Kun olet tutustunut oikeuksiisi ja olet valmis reissamaan, tutustu myös vuoden parhaimpiin matkakohteisiin.

Hae 1000 - 10 000€ lainaa lomareissuun

Näissä tilanteissa voit perätä oikeuksiasi

EU:n alueella toimivia lentoyhtiöitä ja niiden toimintaa sääntelee Euroopan unionin määrittelemät lentomatkustajan oikeudet, joita kaikkien alueella toimivien lentoyhtiöiden on noudatettava. Näissä tilanteissa lentomatkustaja voi vedota oikeuksiinsa:

1. Lennon viivästyminen

Kun lento on myöhässä, matkustaja on oikeutettu saamaan apua sekä mahdollisesti palautuksen lentolipun hinnasta ja paluulennon. Jos lento on myöhässä 5 tuntia tai enemmän, voi matkustaja vaatia palautuksen lipun koko hinnasta ja perua lennon.

Jos lento on myöhässä vähintään 3 tuntia, saa lentomatkustaja niin sanotun vakiokorvauksen, joka on 250 - 600 € riippuen lennon pituudesta ja viivästymisen kestosta.

2. Lennon peruuntuminen

Jos lento peruuntuu kokonaan, on matkustaja oikeutettu saamaan lipun hinnan takaisin tai uudelleenreitityksen päämääräänsä. Korvauksia voi saada, jos peruuntumisesta ei ole ilmoitettu ajoissa eli vähintään 2 viikkoa aiemmin.

Peruuntumiseksi lasketaan myös sellainen tilanne, jossa kone palaa lähtöasemaansa tai laskeutuu kentälle, joka ei ole sen tarkoitettu päämäärä.

3. Koneeseen pääsyn epääminen

Eli tilanne, jossa matkustaja ei pääse suunnitellulle lennolle. Tavallisesti kyse on tilanteesta, jossa lento on ylibuukattu. Näissä tapauksissa lentoyhtiö kysyy ensin, haluaako joku matkustajista jäädä vapaaehtoisesti lennolta. Yleensä vapaaehtoiset saavat korvaukseksi etuja tai uudelleenreitityksen.

Mikäli vapaaehtoisia ei löydy, joutuu lentoyhtiö epäämään joidenkin tai jonkun matkustajan pääsyn koneeseen. Tällöin matkustaja on oikeutettu vakiokorvaukseen sekä uudelleenreititykseen tai hyvitykseen lennon hinnasta.

Lentoyhtiö on tarjottava matkustajalle riittävää huolenpitoa odottelun aikana ja tämä voi pitää sisällään hotellimajoituksen kuljetuksineen sekä syötävää ja juotavaa. Matkustajalle on tarjottava mahdollisuus myös viestiä viivästyksestä.

4. Ongelmat matkatavaroiden kanssa

Matkatavaroiden odottelu lennon jälkeen on aina vähän jännittävää. Jos matkatavarat eivät onnistu pääsemään samalle lennolle tai ne katoavat kokonaan tai vahingoittuvat, on lentoyhtiö velvollinen korvaukseen. Kadonneina matkatavaroita voi pitää, mikäli niitä ei kuulu kolmen viikon jälkeen takaisin.

Kadonneiden matkatavaroiden korvauksen enimmäismäärä on 1220 € ja loput voi hakea vakuutusyhtiöltä. Jos matkatavarat viivästyvät menolennolla, lentoyhtiö joutuu korvaamaan välttämättömät hankinnat, mutta paluumatkalla perusteita korvaukseen harvemmin on.

5. Matkustusluokan muuttuminen

Mikäli koneessa on tilanpuutetta lentoyhtiö joutuu sijoittamaan matkustajat joskus eri luokkaan kuin mihin lippu on hankittu. Korkeampaa luokkaan sijoittaminen ei aiheuta matkustajalle lisäkustannuksia. Alempaan luokkaan sijoittamisesta lentoyhtiö joutuu hyvittämään 30 - 75 % hinnasta.

Jos joudut pulaan kesken matkan ja tarvitset lainaa heti päästäksesi eteenpäin, esimerkiksi Vippi-joustoluottoa voit nostaa tilillesi myös matkan varrella.

Lentomatkustajan oikeudet erikoistapauksissa

Tekninen vika voi olla, toisin kuin usein luullaan, peruste korvauksen saamiselle lennon peruuntuessa. Pienellä varauksella korvausoikeuteen on kuitenkin suhtauduttava, sillä tulkintaa vaikuttavat ympäröivät seikat. Jos lento peruutetaan “poikkeuksellisista olosuhteista johtuen”

Jos lennon viivästymisestä aiheutuu merkittävää haittaa, voi matkustaja vaatia vahingonkorvauksia enintään noin 4635 €. Mutta matkustajan on pystyttävä näyttämään toteen aiheutuneet haitat.

Myös jatkolennolta myöhästyminen EU:n sisäisissä lennoissa oikeuttaa matkustajan korvauksiin yleensä. Korvaus perustuu tällöin viivästyksen lopulliseen määrään kohteessa. Lentoyhtiön pitäisi myös järjestää uusi lento pulassa olevalla matkustajalle tai mahdollisesti korvata kokonaan tai osa korvaavan lennon kustannuksista, kun matkustaja on hoitanut sen itsenäisesti.

Lentoyhtiön konkurssi jättää matkustajan aika heikkoon asemaan, sillä konkurssipesän varat jaetaan tietyn järjestyksen mukaisesti. Matkustaja on tässä tapauksessa vain yksi velkoja muiden joukossa, joten todennäköisyydet rahojen takaisinsaamiseksi ovat hyvin pienet.

Hae 1000 - 10 000€ lainaa lomareissuun